piątek, 24 sierpnia 2012

Dziś stać mnie tylko na cudze słowa

Pytania zadawane sobie
Wisława Szymborska 

Co treścią jest uśmiechu 
i podania ręki? 
Czy nigdy w powitaniach 
nie jesteś daleka, 
tak jak bywa daleki 
człowiek od człowieka, 
gdy wyda sąd niechętny 
pierwszego wejrzenia? 
Czy każdą dolę ludzką 
otwierasz jak książkę, 
nie w czcionce, 
nie w jej kroju 
szukając wzruszenia? 
Czy na pewno, czy wszytko 
odczytujesz z ludzi? 
Wymijające słowo 
dałaś w odpowiedzi, 
pstry żart w miejsce szczerości - 
jak obliczysz straty? 
Nieziszczone przyjaźnie, 
lodowate światy. 
Czy wiesz, że przyjaźń trzeba 
współtworzyć jak miłość? 
Ktoś w tym surowym trudzie 
nie dotrzymał kroku. 
A czy w błędach przyjaciół 
twej winy nie było? 
Ktoś żalił się i radził. 
Ile łez obeschło, 
zanim przyszłaś na pomoc? 
Współodpowiedzialna 
za szczęście tysiącleci - 
czy nie lekceważysz 
pojedynczej minuty 
łzy i skurczu twarzy? 
Czy nigdy nie wymijasz 
cudzego wysiłku? 
Stała szklanka na stole 
i nikt jej nie spostrzegł, 
aż dopiero gdy spadła 
nieuważnym potrącona ruchem. 

Czy w ludziach wobec ludzi 
wszystko jest najprostsze?

Zdjęcie stąd

Dostałam od Męża pięknie wydany tomik (czy tom raczej) poezji Wisławy Szymborskiej. Wyboru utworów dokonała sama autorka. Cudo. Teraz dawkuję sobie tę poezję małymi łyczkami, by mi się nie przejadła, by mi sens nie uciekł i zaznaczam niemal każdym wierszem, jak zasuszonym liściem, kolejne stronice swojego dotychczasowego życia. Ot takim choćby jak ten, na dzisiaj...

14 komentarzy:

  1. Było czym sie zachwycac. Przecież to komunistka . Wiersza o Stalinie nie znasz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam. Zachwycam się mimo. Zawsze zastanawiam się, czemu wszystkie niepochlebne komentarze są anonimowe... Odwagi!

      Usuń
  2. Proste pytania,a jakie trudne są na nie odpowiedzi.
    Cudownie mądra twórczość.

    Prezent,z najwyższej półki.

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zadać właściwe pytania też nie jest łatwo. Pokusiłabym się nawet o stwierdzenie, że to klucz do sukcesu;)

      Ściskam!

      Usuń
  3. Sądząc po tytule, to wiersz z jej wczesnego tomu, z lat 50. Dla mnie Ona jest taka wyrazista w swej prostocie, że wydaje mi się jakby się nie zmieniała mimo czasu. A jednak - teraz pomyślałam, że później (po tym wierszu), po kilku dekadach, będzie zwięźlejsza.
    Tego tekstu nie znałam (a prawdopodobniejsze: zapomniał mi się), więc dzięki za podrzucenie.
    Dobrze mieć pod ręką Szymborską (w każdym sensownym wydaniu). To taka księga, którą możesz sobie otwierać na przypadkowej stronie i czytać jak inspirację na dany czas. Na ogół daleko mi do takiego głodnego porad czytania, ale te wiersze tak dobrze przylegają do życia. No i nie radzą przecież, tylko lekko coś podsuwają.
    Pozdrawiam:)
    ps.
    Jaki niesamowity kontrast między wierszem a pierwszym komentarzem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tamaryszku, masz rację, to rok 52'. Pokochałam jej poezję już jakiś czas temu, bardziej mi służy do objaśniania przeszłości niż jako drogowskaz na ścieżkach przyszłości. Tu chyba już zawsze będę kroczyła na oślep:) Ale czyż można zbudować świetlaną przyszłość bez zrozumienia przeszłości? No właśnie. Poezja to esencja zrozumienia.
      Dziękuję za interesujące słowa, tak ważne dla mnie tu i wszędzie. Kontrasty też są ważne. By zrozumieć, że można myśleć inaczej.

      Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Po pierwsze gratuluję takiego prezentu.
    Piękny wiersz! Wydaje mi się, że nigdy wcześniej go nie czytałam, choć Szymborską delektuję się od dawna. Podczytuję sobie trzy tomiki, które posiadam, a ostatnio Biografię. Cudowna była tak Kobieta!! Cudowna!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Szczególnie, że wybrany ryzykownie, samowolnie i bez podpowiedzi;)
      Zdumiewające, jak zgodnie użyłyśmy pochodnych słowa "cud" przy wspomnieniu Szymborskiej;)

      Pozdrawiam!

      Usuń
  5. Piękny wiersz. Ja od dawna noszę się z zamiarem nabycia tomiku Szymborskiej:) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Szymborska to klasa sama w sobie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam, Szkoda, że nie ma jeszcze zbioru wszystkich, a nie tylko wyboru niektórych...

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam serdecznie!

    Zapraszam do wpisania się do Katalogu Blogów Blogspot, do działu z recenzjami książek. Warto, aby taki blog został zauważony również przez innych :) Jest to pierwsze takie miejsce, gdzie są zgrupowane najlepsze blogi zakładane na platformie Blogger. Pozdrawiam!

    http://katalog-blogger.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. bardzo lubię poezję Szymborskiej! jej poezja jest niesamowita!
    ... ale te liście! wszędzie liście! ostatnio zapadłam na "wstrętoliściową chorobę" - dlaczego? odpowiedź znajdziesz tu: http://blondczernbraz.blogspot.com/2012/10/las-las-laaaaaaaaaas.html :) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ładnie dobrane zdjęcie do całości bloga
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie:
    Aston Markets opinie

    OdpowiedzUsuń